Videre til indhold | Videre til menunavigation

Navigation

Personal tools
Viden - selvhjælp
Du er her: Forside Viden - selvhjælp Tværgående Hjælpemidler og forbrugsgoder Hjælpemidler - de vigtigste regler

Handlinger tilknyttet webside

Hjælpemidler - de vigtigste regler

Her finder du en kortfattet gennemgang af de vigtigste regler, når det gælder hjælpemidler efter servicelovens § 112

Her finder du en kortfattet gennemgang af de vigtigste regler, når det gælder hjælpemidler efter servicelovens § 112

Read All

Personkreds/betingelser

Servicelovens § 112 om hjælpemidler er rettet mod personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det

  • i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne
  • i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
  • er nødvendigt for at den pågældende kan udøve et erhverv

Ydelsesform

Der ydes hjælp til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, og det kan ydes som udlån, kontantydelse eller i form af naturalhjælp

Frit valg af hjælpemidler og leverandøraftaler

Du kan selv frit vælge leverandør af hjælpemiddel. Kommunen har dog ret til at indgå aftale med en bestemt leverandør. Hvis kommunen har indgået en sådan leverandøraftale, og du ønsker at benytte en anden leverandør, så kan du højst få refunderet den del af udgiften, som svarer til det, som kommunen ville have kunnet få hjælpemidlet til hos sin leverandør.

Hvis kommunen ikke har indgået en aftale med en bestemt leverandør, så kan du selv frit vælge leverandør. Hjælpen ydes efter regning. Du kan dog højst få refunderet en udgift, som svarer til prisen på det hjælpemiddel, som kommunen har vurderet er det bedst egnede og billigste. Kommunen skal tillige godkende dit valg af hjælpemiddel.

Retten til frit valg af leverandør gælder ikke, hvis kommunen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som du ønsker at anskaffe. Dvs. du har ikke lov til at vælge en anden leverandør, hvis kommunen kan stille et brugt hjælpemiddel, som er identisk med det, som du har brug for. Bestemmelsen er lavet for at undgå, at der indkøbes nye hjælpemidler, hvis kommunen ligger inde med tilsvarende.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at denne indskrænkning af det frie valg gælder kun for de typer af hjælpemidler, hvor der kan ske genbrug, og hvor kommunen har et egnet hjælpemiddel på lager. Dermed har du som borger stadig frit valg af leverandør, når det gælder engangs-hjælpemidler, som f.eks. bleer, stomiposer eller diabetikeres injektions- og testmaterialer.

Eksempel:
Borgeren har fået bevilget en rollator af mærket X. På kommunens hjælpemiddellager findes en brugt rollator af dette mærke. Borgeren ønsker en fuldstændig identisk rollator af samme mærke, men en ny. I denne situation vil man ikke kunne benytte sig af retten til frit at vælge leverandør. 

Vedligeholdelse/reparation

Der kan ydes hjælp til reparation og udskiftning efter behov, men ikke ydes hjælp til drift/vedligeholdelse.

Der gælder særlige betingelser for dæk og slanger til kørestole.

Hvis du har benyttet dig af retten til frit valg af hjælpemiddel, og der på grund af dit valg undtagelsesvist skulle blive tale om ekstraordinært dyre eller hyppige reparationer, så skal du selv betale udgifterne hertil.

Særlige bestemmelser for visse hjælpemidler

Der gælder særlige bevillingskriterier for en række hjælpemidler (Injektions- og testmaterialer, teststrimler, inhalator, hudpræparater, ortopædisk fodtøj, ortopædiske fodindlæg, særlige beklædningsgenstande, stomihjælpemidler, briller og kontaktlinser, kørestole som forudsætter individuel tilpasning og nødvendigvis må benyttes i hovedparten af døgnets timer m.m.)

Provenu – Refusion for egenbetaling

Hvis du selv har lagt penge til kommunens bevilling og købt et dyrere hjælpemiddel, end det som kommunen ville bevilge, så får du en forholdsmæssig del af din egenbetaling tilbage ved tilbagelevering af hjælpemidlet. Der foretages dog først et fradrag som følge af værdiforringelse samt en fastsat ”bagatelgrænse”.

Hvis du selv har lagt penge til kommunens bevilling og købt et dyrere hjælpemiddel, end det som kommunen ville bevilge, får du en forholdsmæssig del af din egenbetaling tilbage ved tilbagelevering af hjælpemidlet. Værdien af din egenbetaling nedskrives over 4 år. Hvis du f.eks. har lagt lagt 48.000 kr. oveni og købt et andet hjælpemiddel end det bevilgede og afleverer det tilbage efter 2 år, skal du have halvdelen - altså 24.000 kr. - tilbage. Der foretages dog først et fradrag som følge af en fastsat ”bagatelgrænse” (som pt. er på 2.660 kr.).

Hjælpemidler i botilbud

Hjælpemidler, som er til fælles brug i et botilbud, eller som må betragtes som basisinventar, stilles til rådighed af botilbuddet og skal altså ikke søges via Servicelovens §112.

Yderligere oplysninger

Sidst opdateret 23/02 2016.