Efter serviceloven har kommunerne en forpligtelse til at yde rådgivning til borgere i en række situationer. Vi oplever i DUKH, at borgere jævnligt giver udtryk for, at nogle kommuner er tilbageholdende med at yde rådgivning.
Enkelte borgere fortæller, at kommunerne i stedet for har henvist til DUKH. Det er en forudsætning for rådgivning i DUKH, at borgerne har søgt rådgivning i kommunerne først.
Dette praksisnyt fokuserer på servicelovens regler om rådgivning.
I serviceloven er der en række bestemmelser, der fastslår kommunernes rådgivningsforpligtelser i forhold til borgerne. Allerede i serviceloven § 1 er det anført, at formålet med loven bl.a. er at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer.
Generelt: Efter serviceloven § 10 gælder det, at
Børnefamilier: I barnets lov § 29 er det anført, at
Voksne med nedsat funktionsevne: Efter serviceloven § 12 gælder det, at
Som nævnt tidligere under omtale af serviceloven § 10 kan rådgivning gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning. Rådgivning i sig selv er en social ydelse, og afslag på rådgivning og vejledning kan indbringes for Ankestyrelsen (se evt. pkt. 234 i retssikkerhedsvejledningen).
En borger vil kunne klage over kommunens evt. afvisning af at yde rådgivning til borgeren. Klagen skal indsendes til kommunen, der skal genvurdere afgørelsen, før den evt. går videre til Ankestyrelsen.
Det fremgår af pkt. 128 i Vejledning om servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven, at rådgivningen bl.a. kan bestå i
Der kan således være tale om en enkeltstående rådgivning eller tale om et rådgivningsforløb afhængig af behovet.
Der findes flere forskellige og mere specifikke tilbud om rådgivning efter barnets lov bl.a. til familier med børn med nedsat funktionsevne. Nedenstående er eksempler på to tilbud:
Børn og unge med adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne: Efter barnets lov § 31 gælder det, at
Der er klageadgang ved afslag på rådgivning efter barnets lov § 31.
Børn med nyopdaget nedsat funktionsevne: Efter barnets lov § 81, stk. 4 gælder det, at
Det fremgår af bekendtgørelse om familievejlederordningen efter barnets lov § 81, at familievejledningen skal indeholde en introducerende og helhedsorienteret information og vejledning om familiens rettigheder og hjælpemuligheder på tværs af sektorerne.
En kommune skal efter retssikkerhedsloven § 5 behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Herom er det anført i retssikkerhedsvejledningen:
”67. At kommunen skal behandle ansøgninger om hjælp bredt betyder, at borgeren også - hvis det er nødvendigt - skal have tilbudt rådgivning og vejledning.”
Læs evt. mere om helhedsvurdering efter retssikkerhedsloven § 5 i Praksisnyt nr. 55.
Begreberne rådgivning og vejledning anvendes ofte i flæng. I Praksisnyt 21 er der nærmere gjort rede for kommunernes vejledningsforpligtigelse, herunder set på, hvornår en kommune har pligt til at yde vejledning, og hvad der sker, hvis kommunen ikke yder vejledning, eller hvis den er mangelfuld.
Efter serviceloven § 13 og barnets lov § 165 bistår Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Socialstyrelsen.
Endvidere yder VISO gratis vejledende udredning til kommuner og borgere i de få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud. Det er kommunen, der træffer afgørelse om henvisning af borgeren for udredning.
Et afslag på en borgers anmodning om at få foretaget en udredning i VISO vil kunne indbringes for Ankestyrelsen.
Det er VISO, som træffer afgørelse om de nævnte ydelser. Afgørelser herom kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
DUKH er en konsulentordning, der yder gratis og uvildig rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. DUKH har hjemmel i serviceloven § 15 og barnets lov § 163. DUKH kan benyttes af borgere med handicap, deres pårørende og eventuelle kontaktpersoner.
Udbetaling Danmark har efter Lov om udbetaling Danmark fået tillagt en række opgaver. Det er således Udbetaling Danmark, der tilkender og udbetaler folkepension, ældrecheck, varmetillæg og boligstøtte.
Bemærk: Udbetaling Danmark er ikke omfattet af retssikkerhedsloven § 5. Udbetaling Danmark skal henvise borgere, som skønnes at have behov for helhedsorienteret vejledning, til kommunen. Endvidere skal Udbetaling Danmark henvise borgere, som skønnes at have behov for personlig bistand til kommunen. Udbetaling Danmark skal efter en konkret vurdering formidle den indledende kontakt til kommunen, hvis Udbetaling Danmark skønner, at borgere har brug for bistand.
Kommunens opgaver: Efter Lov om Udbetaling Danmark § 3 skal kommunen yde generel vejledning om alle de muligheder, der findes for at modtage kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmark’s sagsområde. Kommunen skal som hovedregel henvise borgere, der har behov for yderligere, detaljeret vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde, til Udbetaling Danmark.
Personlig bistand: Efter lov om Udbetaling Danmark § 3, stk. 3 skal kommunen i fornødent omfang yde bistand til borgere, som vurderes at have særlige behov, og som ønsker at søge om, eller som modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde, ved at
Kommunerne har en omfattende forpligtelse til at yde borgerne rådgivning, når borgerne anmoder herom. Desværre oplever nogle borgere, at det kan være svært at få denne ydelse i landets kommuner. Lovgivningen er klar - borgerne har ret til at få rådgivning omkring sociale problemer m.v.
Hvis du er interesseret i at læse mere omkring lovgrundlaget og Ankestyrelsens principafgørelser, kan du læse mere på Retsinformation.dk
Lov om social service (serviceloven) (nyt vindue)
Barnets lov (nyt vindue)
Vejledning om servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven (Vejledning nr. 1 til serviceloven) (nyt vindue)
Retssikkerhedsloven (nyt vindue)
Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsvejledningen) (nyt vindue)
Bkg. om familievejlederordningen (nyt vindue)
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark (nyt vindue)
Praksisnyt 21 (nyt vindue)
Praksisnyt 55 (nyt vindue)
VISO (nyt vindue)
Udbetaling Danmark (nyt vindue)
Ombudsmandsudtalelse FOU nr. 2015.17 (nyt vindue)