Opgaver m.v. | Bisidder | Partsrepræsentant |
Deltage i møder | Ja - men borgeren skal være til stede | Ja - også uden deltagelse af borgeren |
Føre ordet for borgeren | Ja - men kun i det omfang det er aftalt med borgeren. | Ja - partsrepræsentanten kan udtale sig på vegne af borgeren |
Få møde udsat pga. sygdom | Ja - et møde vil normalt kunne blive udsat, hvis bisidderen er syg - men det er op til myndigheden at bestemme | Ja - når partsrepræsentanten er syg, skal et aftalt møde udsættes |
Få forlænget partshøringsfrist ved anmodning | Nej - normalt vil en kommune ikke forlænge partshøringsfristen for at give borgeren tid til at drøfte sagen med en bisidder | Ja - kommunen bør forlænge parts-høringsfristen, så pågældende og borgeren kan få drøftet sagen igennem |
Fremsende breve m.v. til kommunen, komme med skriftlige bemærkninger til breve m.v. | Ja - en bisidder kan godt efter aftale med borgeren fremsende breve med kommentarer m.v. til kommunen | Ja - en partsrepræsentant kan på lige fod med borgeren fremsende breve m.v. til kommunen |
Modtage breve fra kommunen | Nej - normalt skal borgeren selv sende kopi af brev til bisidderen | Ja - kommunen skal sende brev f.eks. med afgørelse til partsrepræsentanten og evt. til borgeren også |
Træffe beslutning om at klage og indsende klage | Nej - kun i fællesskab med borgeren | Ja - normalt i samarbejde med borgeren |
Ophør | Borgeren kan til enhver tid bringe samarbejdet med en bisidder til ophør | Borgeren kan til enhver tid bringe et samarbejde med en partsrepræsentant til ophør. Myndighederne skal orienteres om, at samarbejdet er ophørt. |
Det er Familieretshuset, der iværksætter et værgemål og beskikker en værge.
Bestemmelsen om partsrepræsentation i forvaltningsloven tager ikke stilling til om en part er berettiget til flere end én partsrepræsentant. Heller ikke lovens forarbejder tager stilling til dette spørgsmål.
Det følger af fuldmagtsforholdets natur at en part er berettiget til én partsrepræsentant der handler på vegne af parten over for myndighederne. En ret til mere end én partsrepræsentant må derfor forudsætte særlige bestemmelser herom. I retsplejelovens § 738 er der således en (særlig) hjemmel til at en part har flere partsrepræsentanter.
I forhold til forvaltningslovens regler om partsrepræsentation har Ombudsmanden i FOB 1999.68.således også udtalt at det må kræve en særlig hjemmel for en part at have ret til flere partsrepræsentanter. At der i forvaltningslovens ikke findes en sådan særlig hjemmel der giver ret til flere partsrepræsentanter.
Du kan læse mere om ombudsmandens udtalelse i FOB.1999.68