I DUKH har vi gennem længere tid oplevet en stigende efterspørgsel på vores rådgivning og støtte til at klage. Vi er meget glade for at så mange borgere med funktionsnedsættelser og deres pårørende finder vej til DUKH, og at vores gratis, uvildige rådgivning giver overblik over konkrete handlemuligheder i sagsforløbene i kommunerne - og at vi herigennem bidrager til at styrke retssikkerheden.
Den stigende efterspørgsel betyder imidlertid også, at DUKH’s ventetid i øjeblikket er lidt længere end vi ønsker og hvad godt er. Vi ønsker at fastholde vores effektive sagsbehandlingstid, så derfor ændrer vi vores telefoniske åbningstid – altså det tidsrum, hvor du kan ringe til DUKH og få registreret de spørgsmål, som du ønsker rådgivning om.
Handler det om at vi gerne vil have en mindre efterspørgsel og færre henvendelser? Nej, det gør det absolut ikke – tværtimod. Vi vil fortsat gerne have at alle, der måtte have behov for rådgivning, kontakter DUKH – men vi håber, at rigtig mange vil vælge at kontakte os via vores kontaktformular på vores hjemmeside.
Hvis du kan hjælpe os ved at anvende kontaktformularen, kan vi frigive værdifuld tid til vores socialfaglige konsulenter – tid de kan bruge på at rådgive så mange som overhovedet muligt så hurtigt som muligt.
Det vil naturligvis fortsat være muligt at ringe til DUKH, hvis du gerne vil have oprettet en rådgivning og har svært ved at bruge den digitale kontaktformular eller ikke har MitID. Du vil fra den 30. september og frem til og med uge 43 kunne ringe til DUKH i tidsrummet 9.00-12.00 alle hverdage.
Du kan til gengæld bruge kontaktformularen på hjemmesiden hele døgnet alle ugens dage. Her skriver du dine kontaktoplysninger og de spørgsmål, som du ønsker rådgivning om – og så kommer din henvendelse direkte ind på vores liste, hvorefter du hører fra en af vores socialfaglige konsulenter så hurtigt som muligt. Det er også muligt at oprette en digital fuldmagt på vores hjemmeside. Det er relevant hvis du skal have rådgivning på vegne af en anden voksen person. I så fald skal den pågældende give fuldmagt, og det kan altså også gøres med MitID via hjemmesiden. Har den pågældende ikke MitID, kan du også anvende den blanket, der ligger på vores hjemmeside - eller selv udforme en fulmagt - som underskrives af den person, som du skal have rådgivning på vegne af. Fuldmagten kan vedhæftes kontaktformularen.
Vi håber at rigtig mange af jer vil hjælpe os med at frigive tid til, at flest mulige kan få konkret og relevant rådgivning med kortest mulig ventetid.