Der findes en række forskellige muligheder for at få hjælp til at få en ung på efterskole, hvis forældrene og andre finder, at den unge har behov for sådant et ophold. I denne udgave af praksisnyt vil de forskellige muligheder blive omtalt. Se evt. pjece fra Efterskoleforeningen.
Hvis et barn har særlige undervisningsmæssige behov, kan en kommune efter folkeskoleloven § 20 og § 22 med forældrenes samtykke henvise barnet til et efterskoleophold, f.eks. hvis kommunen ikke har et egnet undervisningstilbud.
Kommunen kan træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren efter servicelovens § 52 a, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte. Bestemmelsen omfatter også unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Efter § 52 a, stk. 1, nr. 1 kan der bl.a. ydes hjælp til betaling af et efterskoleophold.
Bemærk, at der ved støtte efter § 52 a
Vedrørende den økonomiske vurdering, der skal ske efter § 52 a, stk. 2, står der i ”Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier.” pkt. 264:
”Det afgørende for bedømmelsen af trangen vil være, om udgiften vil bringe et i øvrigt rimeligt budget ud af balance, men det er i øvrigt op til kommunen at fastlægge, hvordan beregningen skal foretages. Hvis familiens økonomi er meget anstrengt, kan der også ydes hjælp til mindre udgifter.”
Kan en kommune give afslag på økonomisk støtte til efterskoleophold efter § 52 a alene på baggrund af de økonomiske oplysninger, når det står klart, at forældremyndighedsindehaveren ikke er i trang?
Det er DUKH’s erfaring, at det kan ikke udelukkes, at kommunen kan give afslag på økonomisk støtte, allerede fordi det økonomiske krav ikke er opfyldt. Dette gælder dog alene de situationer, hvor det klart må antages, at barnet/den unge ikke har et særligt behov for støtte.
Kommunen skal efter § 52, stk. 1 træffe afgørelse om foranstaltninger (f.eks. anbringelse uden for hjemmet), når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte. En anbringelse kan f.eks. ske på en efterskole. Bemærk følgende forhold:
Hvis der er grundlag for at anbringe en ung efter § 52, stk. 3, nr. 7, fordi den unges behov tilsiger det, kan der ikke ydes støtte efter § 52 a, stk. 1, nr. 1 til et efterskoleophold. I ”Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier.” pkt. 261 er det anført:
” Afgrænsningen må bero på, om der er behov for den opfølgning og hertil hørende beslutningskompetence for kommunen, som følger af en afgørelse om anbringelse.
Bestemmelserne er udtryk for et ønske om at forbeholde anbringelsesbegrebet for de situationer, hvor der er behov for de kommunale forpligtelser, som følger af en anbringelse.”
Kan der ydes økonomiske støtte til et 11. skoleår og evt. et 12. skoleår på efterskole efter servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 1? Ja, det kan der godt, fremgår det af principafgørelse 6-20, når betingelserne i § 52 a i øvrigt er opfyldt. Det fremgår bl.a. af afgørelsen, at
Hvis betingelserne for særlig støtte efter servicelovens børn og unge-regler er opfyldt, kan der ydes støtte til f.eks. en fast kontaktperson eller anden støtte efter § 52, stk. 3.
Efter servicelovens § 83 kan der ydes hjælp til bl.a. praktisk og personlig hjælp i hjemmet. Ankestyrelsen har i principafgørelse 79-10 fastslået, at hjælp efter § 83 også kan ydes under et efterskoleophold - også uden for opholdskommunen. Det fremgår således af afgørelsen, at
Kan der ydes støtte til efterskoleophold fra ansøgningstidspunktet, hvis den unge er tilmeldt efterskolen før indgivelse af ansøgning om støtte?
Det er DUKH’s umiddelbare opfattelse, at såfremt der ansøges om hjælp til efterskole, efter at skoleåret er påbegyndt, kan der ydes hjælp fra ansøgningstidspunktet, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Kan transportudgifter til kørsel frem og tilbage til efterskole være nødvendige merudgifter, der kan dækkes efter servicelovens § 41 i en situation, hvor forældrene selv har besluttet, at den unge skal på efterskole og selv betaler udgiften hertil?
Selv om det ikke er ualmindeligt, at unge er på efterskole, kan det ikke kan anses for at være en sædvanlig aktivitet. Det er derfor også DUKH’s umiddelbare opfattelse, at merudgifter knyttet til et efterskoleophold, herunder transportudgifter, som udgangspunkt ikke kan betragtes som nødvendige merudgifter.
Det bemærkes dog, at der kan være særlige forhold med tilknytning til funktionsnedsættelsen, som kan nødvendiggøre et efterskoleophold. I så fald vil alle nødvendige udgifter, der er forbundet med efterskoleopholdet, være merudgifter.
Hvis den unge er henvist af kommunen efter folkeskoleloven, gælder denne lovs § 20, stk. 6, hvoraf fremgår, at elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har ret til at fortsætte skolegangen i resten af skoleåret.
Hvis den unge er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, vil anbringelsen på efterskolen kunne videreføres efter servicelovens § 76, stk. 3, nr. 1 (efterværn).
Læs evt. mere på Efterskoleforeningens hjemmeside for elever, der fylder 18 år under et efterskoleophold.
Lovgrundlag: | Lov om efterskoler og frie fagskoler |
Egenbetaling: | Egenbetaling: Det beløb, der skal betales, når man fra skolepengene (ugepris, indmeldelsesgebyr, evt. ekstraudgifter til rejser eller tøj) har fratrukket elevstøtte fra staten. Det ligger typisk på mellem 60.000 kr. og 70.000 kr. om året. |
Økonomisk støtte: | Elevstøtte fra staten efter lovens § 30 + evt. kom. støtte lovens § 29 a + evt. individuel supplerende støtte fra efterskolen efter lovens § 37. |
Befordring, tøj m.v.: | Afholdes af forældrene. |
Børneydelser: | Børneydelser opretholdes – se Lov om børne- og ungeydelse + Børnetilskudsloven. |
Lovgrundlag: | Servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 1 og stk. 2 – se evt. Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier pkt. 261 - kræver ikke handleplan eller personundersøgelse. |
Egenbetaling: | Evt. delvis egenbetaling – støtten er trangsbestemt - se evt. også Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier pkt. 264. |
Befordring, tøj m.v.: | Hjælp hertil afhænger af den konkrete og individuelle vurdering. |
Børneydelser: | Børneydelser opretholdes måske - se Lov om børne- og ungeydelser § 2 + Børnetilskudsloven § 5 Vurdering: Om den unge forsørges for offentlige midler. Se f.eks. principafgørelse B-1-96 og børnetilskudsvejledningens pkt. 8 og 9. |
Social støtte i fritiden: | Bevilges af hjemkommunen efter reglerne i servicelovens § 52– f.eks. fast kontaktperson – kræver børnefaglig undersøgelse efter lovens § 50. |
Personundersøgelse og handleplan: | Fra L 178 (09/10) om § 52 a: "... konsekvensen er alene, at der fremover kan træffes afgørelse om disse foranstaltninger uden en forudgående børnefaglig undersøgelse efter lovens § 50 og udarbejdelse af handleplan efter lovens § 140." |
Afgrænsning: | Pkt. 261. i Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier: ”Afgrænsningen må bero på, om der er behov for den opfølgning og hertil hørende beslutningskompetence for kommunen, som følger af en afgørelse om anbringelse..” |
Lovgrundlag: | Servicelovens § 52, stk. 1, nr. 7, jf. § 66 - se evt. også pkt. 409 i Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier |
Egenbetaling: | Kommunen betaler for opholdet. Forældrene kan sættes i egenbetaling efter reglerne i Bekendtgørelse om betaling for ophold i anbringelsessteder for børn og unge under 18 år samt for døgnophold og udslusningsophold for unge i alderen 18 til og med 22 år. |
Befordring, kostpenge, lommepenge, tøj m.v.: | Der ydes hjælp til disse udgifter efter de vejledende regler fra KL. Evt. merudgifter som følge af handicap indregnes. Der kan ikke bevilges merudgiftsydelse efter servicelovens § 41, da den unge ikke har ophold i eget hjem. |
Børneydelser: | Alle børneydelser inddrages. |
Lovgrundlag: | Servicelovens § 41 |
Egenbetaling: | Kommunen betaler for opholdet. |
Befordring, kost- og lommepenge, tøj mv | Der ydes hjælp til disse udgifter. Der kan bevilges merudgiftsydelse efter Servicelovens § 41, da den unge har ophold i eget hjem jf. merudgiftsvejledningen: pkt. 168 |
Børneydelser: | Børneydelser opretholdes måske – se Lov om børne- og ungeydelse + Børnetilskudsloven Vurdering: Om den unge forsørges for offentlige midler. |
Pjece fra Efterskoleforeningen (nyt vindue)
Vejledninger om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier. pkt. 264. (nyt vindue)
Vejledninger om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier. Pkt. 261. (nyt vindue)
L 178 (09/10) (nyt vindue)
6-20: Principafgørelse 6-20 (link åbner i nyt vindue)
79-10: Principafgørelse 79-10 (link åbner i nyt vindue)
B-1-96: Principafgørelse B-1-96 (link åbner i nyt vindue)